Rita Bergkvist: ”Systemförakt, politikerförakt. Var kommer all misstro ifrån?”

Rita Bergkvist. Född 1955 i Kiruna, i trekulturella Norrbotten. Pappa från Tornedalen, mamma från finska Karelen. Samer i släkten på farmors sida. Svenskt huvud, njurkaft från Finland, hjärtat i Sameland.
När det rullade som mest pendlade jag hela tiden mellan Sverige och och tropiska kulturer. Hade ett stort behov av att möta världen genom ytterligheter: jokkar i Abisko, Fish’n curry på Barbados, teaterkoreografi i Västerås, svettiga trancepass i Havanna, undervisning på alla möjliga ställen, regn och gamla hus i Storbritannien, annorlunda verklighet på Bali, performance art i Haparanda, toalettspring i Calcutta, lugn och ro i Tornedalen, Marocko hur många gånger sju? Så småningom upptäckte jag varför behovet av rörelse var så intensivt: jag hade haft flera trista, begränsade, tragiska liv som kvinna i Europa under 1800-talet, anpassat mig till en katolsk världsbild, tagit självmord eller dött i förtid. Men den här gången var det annorlunda. Världen var öppen, tillgänglig, det gick att flyga vartsomhelst över hela jordklotet. Jag ville inte stanna i Kiruna och föda barn, det var inte min grej.
Läs mer om Rita Bergkvist på hennes hemsida: http://eternalreturn.se

Text av Rita Bergkvist:

Ångerveckan

Systemförakt, politikerförakt. Var kommer all misstro ifrån?
Jag började samla tidningsmaterial, göra collage och skriva satir 2004. Frågade mig vid den här tiden vad det är som gör en människa korrumperad, alltså i behov av enorma summor pengar. Löner och förmåner för chefer, ministrar och beslutsfattare började vid den här tiden att rusa i höjden, en utveckling som knappast undgått någon.
Grunden i collagen och texterna är religion och politik hoprört i satirform. Här finns bl a 13 versioner av Mose Lag samt aktuella tolkningar av Fader vår och Trosbekännelsen. Materialet kretsar kring det politiska systemet som ett pyramidspel baserat på auktoritetstro, religiositet och blind lydnad.
I en värld där mammon är synonymt med Gud härskar en finanselit över våra pengar och berikar sig själva. Tror man på Gud låter man det ske, för det sitter djupt att inte göra uppror, man kan ju bli straffad.
Det här är mitt personliga sätt göra upp med 2000 år av patriarkal dominans. Det är självklart att vilja rädda världen från demoniskt toppstyre.

/  Rita Bergkvist
http://eternalreturn.se

Kommentera

